Integreret dagtilbud fordi
I Nordstjernen, arbejder vi 100 % integreret fra 0-6 år. Vi ser et enormt udviklingspotentiale i at følge- og skabe rum for sammenhængende udvikling af det enkelte barn i hele dagtilbudsspektret. Derfor er det vigtigt at interesserede familier vælger nordstjernen til fordi de ser meningen i at mindste unødvendige overgange for børn og familier og styrken i et stærkt samarbejde, der strækker sig over 5 år.
Overgange
Vi arbejder med "en tryg start" som kort beskrevet er en systematik vi arbejder med for at fremme et tæt og stærkt samarbejde mellem familien og Nordstjernen fra første møde - gennem struktureret dialog om det er væsentligt. På denne måde skaber bedre betingelser for en god og tryg start på institutionslivet både som barn og som familie. Der vil være noget forberedelse til jer forældre som vi vil gå i dialog med jer ud fra til et opstartsmøde inden for de første 14 dage. Tæt daglig dialog er koden til en god indkøring og en god start på institutionslivet. Derudover vil forældre blive indkaldt til en opfølgende samtale efter 3 måneder og derefter ved behov – begge veje, indtil børnehavestart.
Vi har en selvstændig overgangsgruppe for de 8 ældste vuggestuebørn – solsikkerne – som fra mandag til torsdag. Her bygger vi bro mellem det kendte til det ukendte og introducerer det gode børneliv i børnehaven. Ex. ved at tage med bussen til børnehaven med kendte og trygge voksne, tager på længere turer i byen, fordyber os i længerevarende projekter og meget mere. Læs mere i folderen ved opstart.
Fra vuggestue til børnehave
Vi indkalder til en samtale inden børnehaveopstart for at klæde forældrene på til børnehavelivet. Vi indkalder ligeledes til et informationsmøde hvor en medarbejder fra børnehaven informerer om livet som børnehavebarn og forældre, samt alverdens praktiske informationer. Læs mere i Nordstjernens folder der udleveres ved opstart.
Fra børnehave til fritidshjem og skole
Vi har iværksat et børnefællesskab for de kommende skolestartere, der påbegynder ca. 6 måneder før børnene forlader Nordstjernen til fordel for diverse omkringliggende skoler og fritidshjem. I korte træk arbejder vi skoleforberedende med længerevarende fordybelse i diverse projekter som vi selv finder på og forfølger børnenes nysgerrighed på en undersøgende måde sammen med dem.
Vi indgår endvidere i et stærkt samarbejde med Guldberggade skole og fritidshjem, hvor vi i ønsket om at skabe sammenhæng, arbejder med nogle koncepter fra ”fri for mobberi” – i vil høre om ”bamseven”, go stil og meget andet. Læs mere i vores folder.
Vi følger- og forfølger børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse løbende og overleverer vores viden om børnene gennem et systematisk arbejde med indhentet data fra relationsarbejdet, observationer, dialoger, indsatser mv. Forældrene inddrages i alt og vil blandt høre os tale ud fra forskellige perspektiver og systematikker såsom ”stemningsfiguren” TOPI, tryghedscirklen, Relationscirklen, Zone for nærmeste udvikling, sprogvurderinger, SMTTE-modeller og om børnenes deltagelse i vores fællesskaber.
Faciliteter i korte træk
Vores vuggestue ligger i vores dejlige hus i Sankt Hans gade 27 i hjertet af Nørrebro i 4 etager, samt en mindre legeplads. Vi har to Christianiacykler og vores eget lille kolonihavehus i ByOasen ved de gamles by - fem minutters gang fra Sankt Hans Gade.
Vores Børnehave er en udflytter der hver dag køre fra vores opsamling ved sankt hans torv til vores fantastisk grønne ikke mindst frugt rige udflytterbørnehave – Vildroseholm der ligger i Tørslev - omgivet af marker, skov og med 3 km. til sundet.
Organiseringen af børn og medarbejdere
I vuggestuen er vi 11 medarbejdere og 36 børn fordelt på tre grupper – to modtagergrupper og en overgangsgruppe. Valmuer med 14 børn, Græsrødder med 14 børn og Solsikker med 8 børn.
I udflytterbørnehaven er vi 8 medarbejdere og 52 børn fordelt på to grupper – Brumbasser og Flagermus med 4 medarbejdere og 26 børn tilknyttet hver gruppe.
Vi drager på alverdens turer - i skoven, på naturværksteder, til legepladser i nærområdet, kulturelle arrangementer rundt om i byen mv.
Vi planlægger det gode børneliv i en cirkulær årshjulstænkning. Kvartalsvis - ud fra årstider, traditioner, gode ideer fra børn og voksne. Ugentlig - hver mandag tematisk - ex. om foråret hvor vi har "spireruge", "skraldeuge" mv.
Vi evaluerer ugen hver fredag - hvor vi ud fra et børneperspektiv drøfter hvad vi lykkes/ikke lykkes med, hvorfor og ikke mindst hvordan vi ser og oplever det hos børnene. Læs mere om børnemøder senere i teksten.
Vi har daglige samlinger med børnene i grupperne - hvor vi skaber fællesrettet opmærksomhed. Ex. introducerer vi alle de tilstedeværende børn og medarbejdere på dagen for alle børn, vi synger sange, leger lege fra den pædagogiske idræt og andet sjovt.
Køkken med madprofil
Derudover har vi internt køkken i begge afdelinger – med én medarbejder ansat i hver afdeling. Vores madprofil er pescetarisk, økologisk, årstidsvarieret mad. Vores vision er at servere sund, smagfuld og udfordrende mad til vores børn. Vi værner om det gode måltid, hvor alle medarbejdere spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene i en hyggelig og deltagende atmosfære. Madmod gælder både hos børn og medarbejdere. Vi arbejder konstant på at forbedre bæredygtigheden i vores køkken – ex. ved at arbejde med madspild, kun benytte årstidsgrønt, fisk i sæson, etablering af egen køkkenhave både i byen, på landet og i kolonihaven hvor børnene selvfølgelig er en aktiv del af hele processen - og meget mere.
Værdierne som grundsten og pejlemærker i arbejdet med at rammesætte det gode børneliv.
I ønsket om at tydeliggøre vores værdisæt, og for at gøre værdierne levende og anvendelige i vores pædagogiske praksis, arbejder vi med værdisættet ud fra følgende overskrift og definition af:
"Det gode børneliv"
Vi fremmer almen dannelse, hvori arbejdet med tryg tilknytning og relationsarbejdet er helt central - gennem én til én, barn/voksen og barn/barn-relationer i små, større og store fællesskaber. Metodisk arbejder vi med ”tryghedscirklen” og ”Relationscirklen” for at sikre at alle børn har adgang til trygge voksne og udviklende relationer hver dag.
Værdien fællesskab, hænger nøje sammen med vores læringsforståelse - hvor vi hele tiden arbejder på at fremme børnenes muligheder for deltagelse i fællesskaber. Vi arbejder i vores bærende struktur, traditioner og planlægningen af aktiviteter, med at fremme værdien "fællesskab". Vi rammesætter "rum" hvor børnene har differentierede deltagelsesmuligheder for at få oplevelser med, at bidrage til fællesskabet vice versa.
Som et eksempel herpå, afholder vi børnemøder i børnehaven hver torsdag, hvor vi spørger ind til børnenes oplevelser med det "gode børneliv" i løbet af ugen. Børnenes feedback og fortællinger, inddrager vi i vores ugentlige evaluering af "det gode børneliv". Børnenes udsagn har indflydelse på den kommende uges planlægning.
Vi observerer, at børnene praktiserer "formen" når vi leger - ex. at børnene foreslår at vi kan holde et børnemøde, hvis et problem eller en opgave skal løses. Vi observerer dagligt at børnene er opmærksomme på hinanden, de trøster hinanden og henter en voksen, hvis de ikke selv magter opgaven. Det ser vi som et godt eksempel på at medansvaret for hinandens trivsel i fællesskabet lever i hverdagen.
Vores forståelse er inspireret af Etienne Wengers begreb om "Praksisfællesskaber" og FN´s Børnekonvention om børns rettigheder - læs:
- Børns grundlæggende rettigheder, fx mad, sundhed og et sted at bo
- Børns ret til udvikling, fx skolegang, fritid, leg og information
- Børns ret til beskyttelse, fx mod krige, vold, misbrug og udnyttelse
- Børns ret til medbestemmelse, som fx indflydelse, deltagelse og ytringsfrihed.
Som voksne i børnenes verden, er vi rammesættere og rollemodeller. Vi arbejder med en særlig opmærksomhed på vores positionering i børnenes psykiske læringsmiljø. Vi understøtter og projicerer børnenes grundstemning gennem spejling. Vores pejlemærke er at alle børn har ret til positiv voksenkontakt hver dag.
"For at vide, finde ud af hvem jeg er, må jeg spejle mig/mit selvbillede i hvordan du ser mig."
Tid til fordybelse i mig selv, i hinanden, med hinanden gennem et fælles tredje - Via mangfoldig æstetisk virksomhed: Vi synger og rimer, er nysgerrige på verden - sammen og går gerne på opdagelse i naturens forunderlige del af verden. Vi leger lege fra den pædagogisk idræt, spiller teater, vi tegner og maler. Vi inviterer børnene ind kunstneres æstetiske verdener, med længerevarende projektforløb i Nordstjernen.
Vi nyder at lege med vores bedste ven, vores nye ven, vores potentielle kommende ven og med de voksne.
For os er legen væren, i sin naturligste form og vejen til erkendelse. Vejen til erhvervelse af nye kundskaber og kobles direkte til vores tilgang til læring. Vores mål er herigennem, på den lange bane, at skabe rum for at børnene kan udvikle sig til livsduelige, demokratiske individer, der trives bæredygtigt i det globale samfund de vokser op i og er en del af. Vores forståelse af Æstetisk virksomhed og læring er inspireret af den italienske pædagog Loris Malaguzzi´s filosofi og definition af leg: "It´s not "just play"...they are skills for life!"
Faciliteter
Vuggestuen ligger i vores dejlige hus i Sankt Hans gade 27. Her har vi to Christianiacykler og vores eget lille kolonihavehus fem minutter fra Sankt Hans Gade.
Vores Børnehave er en udflytter der hver dag køre fra vores opsamling ved sankt hans torv til vores fantastiske og grønne udflytterbørnehave - Vildroseholm, i Tørslev.
Den gode hverdag
I både vuggestuen og børnehaven har det stor værdi, at få venner, lege og drage på turer ud af huset - at få jord under neglene, enten i vores kolonihave i byen eller i vores store have på landet - at udvikle madmod og spise vores frokostmåltid sammen i en hyggelig atmosfære - Vi arbejder ud fra et mantra vi kalder "den gode hverdag"- her er nærværet og relationen i højsædet og børnene deltager i dagens praktiske gøremål, så som - at dække bord, tørre borde, m.m. - at tage del i dagens rutiner ex. oprydning/"gøre klar til leg" næste dag - få et hav af "jeg kan selv" oplevelser, og styrke selvværdet og ikke mindst oplevelsen af at "mestre eget liv". Børnene møder hinanden og vi voksne på tværs af afdelingerne vuggestuen og børnehaven i vores rutine om morgenen og eftermiddagen - når vi åbner og lukker huset ned sammen, når solsikkerne – vores overgangsgruppe i vuggestuen drager på besøg i udflytterne, samt til vores legendariske sommerfest på landet mv.
Børn og familier i udsatte positioner
Vi arbejder i Nordstjernen ud fra et mantra "indsats betaler sig". Det betyder at vi altid handler på bekymring angående et barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Og at vi altid handler på baggrund af vores faglighed. Vi udarbejder altid en intern handleplan, når vi bekymres om et barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Lederen involveres altid. Vi inviterer altid forældrene ind i vores bekymring og inddrager altid forældrenes perspektiv og tillægger forældrepartnerskabet en afgørende betydning i samarbejdet om, at sikre det enkelte barns trivsel, læring udvikling og dannelse.
Ved inddrager gerne vores tværfaglige samarbejdspartnere til at udvide vores forståelser og handlemuligheder for at komme på rette spor og støtte til forældreskabet for at sikre det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi indhenter altid forældresamtykke.